Zon, zuipen en zlapen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luuk Dijck - WaarBenJij.nu Zon, zuipen en zlapen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Luuk Dijck - WaarBenJij.nu

Zon, zuipen en zlapen

Door: Luuk van Dijck

Blijf op de hoogte en volg Luuk

19 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Inmiddels zit ik nu al een weekje hier in Paramaribo te vertoeven. De vlucht ging echter niet zo soepel. We hadden helaas 2 uur vertraging, maar dat mocht de pret niet bederven, want we kregen onbeperkt Surinaams bier tijdens de vlucht. Na 9 uur vliegen kwamen ik en mijn klasgenoot Guus Colbers dan ook waggelend het vliegtuig uitgelopen.

Na een lange taxirit waarin de chauffeur het adres niet kon vinden, kwamen we eindelijk bij ons appartement waar onze kamergenoot Wesley Houwen al lag te pitten. We hebben toen even geproost op de komende 4 maanden hier in Suriname en ook daarna zijn wij onze roes gaan uitslapen.
Er stond namelijk een vol programma voor de komende week. Enkele leerlingen van de HAN die hier al een week waren, hadden de nodige plannen gemaakt.

Als eerste zijn we naar Overbridge gegaan. Dit was een resort dat aan de Suriname rivier lag midden in de jungle. Er lag een mooi strandje bij, een paar hangmatten en ook een cafeetje. Prima middagje dus en zeker voor herhaling vatbaar.

De dag erna moesten we er echter aan geloven. De koelkast was leeg..... Nadat we onze kar flink hadden gevuld met eten moest er natuurlijk ook wat te drinken gehaald worden. Tot onze grote verbazing zagen we iets wat we nog nooit hadden gezien! Nadat we met zijn drieën haast een half uur hebben zitten rekenen op onze mobieltjes bleek het toch waar. Bierflessen van 1 liter voor nog geen € 1,50.

Afgelopen week ben ik ook even langs mijn stageschool gegaan voor een kennismakingsgesprek met de directrice. Ze was erg vriendelijk en wenste me een fijne stage toe en ook een fijn verblijf. De positieve en vrolijke houding van de mensen hier in Paramaribo voorspellen veel goeds voor mijn stage de komende 4 maanden. De scholen zijn hier wel erg verschillend van de Nederlandse. Schooluniformen zijn hier verplicht op iedere school. Ze dragen allemaal een shirtje of een polo met het embleem van hun school erop. Ook is het onderwijs hier 'strakker' dan in Nederland. Er is een duidelijke afstand tussen de docent en de leerling. Zo is de leerlingen geleerd om altijd met 2 woorden te spreken en moeten zij ook altijd een docent met meneer of mevrouw aanspreken.

Nou nadat het stagegerelateerde was geregeld zijn we het nachtleven van Suriname gaan verkennen de komende nachten. Het is heel anders dan in Nederland laat ik je dat zeggen, maar wel mooi! In iedere kroeg of café is het eerst salsa-avond tot ongeveer 1 uur en daarna komt er vaak een dj. Dansen is namelijk een erg belangrijk onderdeel in de Surinaamse cultuur en de zogeheten 'dance battles' zie je hier dan ook geregeld. Omdat ik hier nog maar net zit heb ik me hier daarom dus ook nog maar niet aan gewaagd.

Verder heb ik ook al het een en ander geleerd wat betreft huishouden. Mijn eerste avondmaaltijd ooit (als je een gebakken ei niet meetelt) is een feit. Ook heb ik de was gedraaid en komt strijken gauw genoeg aan de beurt. Nu moet ik alleen zorgen dat ik dit op magische wijze allemaal weer vergeet zodra ik thuis ben in Nederland.

Morgen zal ik dan eindelijk van start gaan en gaat mijn eerste officiële stageweek hier in Paramaribo beginnen! Volgende week dus meer verhalen over mijn stage en verdere dingen die ik hier meemaak.

Groeten!



  • 19 Februari 2017 - 22:03

    Petra Van Dijck:

    Hoi Luuk,


    Mooi om te lezen dat je goed naar je zin heb.
    Veel succes met les geven en bier drinken...

    Geniet ervan.

    groetjes Petra en richard

  • 19 Februari 2017 - 22:07

    Rob En Nel:

    Hoi Luuk,
    Leuk om op deze manier je verblijf in Suriname te volgen!
    Heel veel succes met het onderwijzen van de leerlingen!
    Groetjes vanuit Venray

  • 19 Februari 2017 - 23:47

    Thuisfront:

    Ha Lucie;

    Ze zeggen weleens vrollie vergete alles!
    Nou van os uut allemaol veul wijsheid de komende tied!
    En hald ow verstand erbej.
    Gr

  • 20 Februari 2017 - 08:50

    Kees-Jan:

    Meteen maar dansles nemen, zou ik zeggen! Dan kom je echt met de cultuur in aanraking.
    Veel plezier en succes de komende tijd!
    Kees-Jan

  • 20 Februari 2017 - 09:57

    Truus Hermans:

    Een fijne stage gewenst!

  • 21 Februari 2017 - 11:30

    Bjorn Arts:

    Hey Luuk,

    Goed te horen dat je het naar je zin hebt. De Parbo bierie van 1 liter is idd 1,50 hahaha. Ga ook eens langs bij de foodtique en bon faya. Zijn 2 eettentjes in het overdekte centrum naast hotel Krasnapolski. Mijn schoonfamilie is daar de eigenaar van (2 ooms van Samy runnen die tenten; oom Eduard en oom Jerry). Dansen heb ik me daar ook niet aan gewaagd, die mensen van daar hebben echt elastieke heupen. Ik was niet bij overbridge geweest, wel white beach, is ongeveer hetzelfde enne niet achter de netten zwemnen, haha. De suriname rivier zit vol met piranha's :).

    Groetjes en veel plezier,

    Bjorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 12 Jan. 2017
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 96841

Voorgaande reizen:

10 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Geschiedenisles geven in Paramaribo

Landen bezocht: